Τὸ παρὸν πόνημα συνετάγη εἰδικῶς γιὰ τὸν ἐκδοθέντα τιμητικὸ τόμο· “…τιμὴ πρὸς τὸν διδάσκαλον…”. Σὲ ἑκατὸ περίπου σελίδες, καταγράφονται ἀναλυτικότατα 450 λήμματα ἐπιστημονικῶν καὶ λοιπῶν, ποικίλης ὑφῆς, ἐργασιῶν τοῦ καθηγητοῦ Γρηγορίου Θ. Στάθη (κατὰ ἑπτὰ κυρίως ἑνότητες: αὐτοτελῶς δημοσιευμένες ἐργασίες/ μὴ αὐτοτελῶς δημοσιευμένες ἐργασίες/ ὁ χορὸς ψαλτῶν “Οἱ μαΐστορες τῆς ψαλτικῆς τέχνης”/ δισκογραφικὴ παραγωγή/ μελοποιήματα/ διδασκαλία/ ἀνέκδοτα-ἕτοιμα πρὸς δημοσίευση ἔργα), ὡς ἡ πλήρης (τοὐλάχιστον ὣς τὸν Δεκέμβριο τοῦ ἔτους 2001) ἐργογραφία τοῦ συγκεκριμένου καθηγητοῦ. Κατὰ τὴν προσωπική μου πεποίθηση, τὸ ἐν λόγῳ πόνημα δὲν ἀποτελεῖ ἁπλῶς μιὰ τυπικὴ ἀνούσια βιβλιογραφικὴ παράθεση, ἀλλὰ συνιστᾶ οὐσιαστικὴ συμβολὴ στὴν ὄψιμη βυζαντινομουσικολογικὴ ἔρευνα, γιὰ τοὺς ἑξῆς κυρίως λόγους· α’. παρέχεται ἀναλυτικῶς καὶ εὐμεθόδως στοὺς νεώτερους ἐρευνητὲς πλήρης ἡ ἐργογραφία τοῦ Γρ. Θ. Στάθη, γεγονὸς ποὺ στοιχειοθετεῖ μιὰ πρώτη στέρεη βάση γιὰ ἔναρξη οἱασδήποτε σχετικῆς μουσικολογικῆς ἐρεύνης. β’. τὸ περιεχόμενο τῆς ἐργογραφίας δὲν ἀποτελεῖ μιὰν ἁπλῆ ἀναγραφὴ καὶ τεχνικὴ παράθεση τίτλων ἢ λοιπῶν παραπομπῶν· μετὰ ἀπὸ ἐνδελεχῆ μελέτη τῶν ὑφισταμένων ὁμοειδῶν ἐργογραφιῶν, ἐφαρμόζω ἐδῶ μιὰν προσωπικῆς μου “ἐπινοήσεως” μέθοδο καταγραφῆς τῶν ποικίλης φύσεως δημοσιευμάτων, κατὰ τὴν ὁποία ἐπιτυγχάνεται, νομίζω, πλήρης καὶ ἀναλυτικὴ περιγραφὴ τῶν παρουσιαζομένων λημμάτων (βλ. κυρίως τὶς ἀναγραφὲς τῶν αὐτοτελῶν δημοσιευμάτων, τὴν περιγραφὴ τῶν μελοποιημάτων, τὴν ἔκθεση τῶν δραστηριοτήτων τοῦ χοροῦ ψαλτῶν “Οἱ μαΐστορες τῆς ψαλτικῆς τέχνης”, καὶ τὴν καταγραφὴ τῆς δισκογραφίας). γ’. Τὸ ὅλο περιεχόμενο τῆς ἐργογραφίας ἀποτελεῖ ἐν πολλοῖς προϊὸν πρωτογενοῦς ἐρεύνης· δηλαδή, ἐνῶ ὑπῆρχαν προγενέστερες καταγραφὲς τῆς ἐργογραφίας του ἀπὸ τὸν ἴδιο τὸν καθηγητὴ Γρ. Θ. Στάθη, ἐπέλεξα (εἴτε βάσει τοῦ προσωπικοῦ μου ἀρχείου, εἴτε βάσει τοῦ ἀρχείου τοῦ ἰδίου τοῦ Γρ. Θ. Στάθη, εἴτε -σὲ πολλὲς περιπτώσεις- ἀνατρέχοντας εἰδικῶς σὲ βιβλιοθῆκες) νὰ ἀνασυντάξω τὸ ἔργο βάσει αὐτοψίας ὅλων τῶν καταγραφομένων λημμάτων. Σημειώνω, τέλος, ὅτι ἤδη ἐπεξεργάζομαι μιὰ συμπληρωμένη (μὲ τὰ ἀπὸ τοῦ ἔτους 2002 καὶ ἑξῆς δημοσιεύματα) ἐκδοχὴ τῆς παρούσης ἐργογραφίας, ποὺ αὐτὴ τὴ φορὰ πρόκειται νὰ κυκλοφορηθεῖ αὐτοτελῶς.

  • Ἐμμανουὴλ Στ. Γιαννοπούλου, Ἡ ἄνθηση τῆς ψαλτικῆς τέχνης στὴν Κρήτη (1566-1669), Ἀθήνα 2004, σ. 429.
  • Γιὰ τὶς ὑφιστάμενες βιβλιοκρισίες καὶ βιβλιογραφικὲς μνεῖες βλ. καὶ στὴν παρουσίαση πλήρους τοῦ παρόντος τιμητικοῦ τόμου.