Μὲ τέσσερις περιεκτικὲς παρατηρήσεις συμπυκνώνονται στὸ παρὸν μελέτημα οἱ κυριότερες ἐνδείξεις περὶ τῆς μουσικότητας τοῦ ἁγίου Νεκταρίου· τόσο ὁρισμένες νουθεσίες του πρὸς τὶς μοναχὲς τῆς Ἱ.Μονῆς Ἁγίας Τριάδος Αἰγίνης, ὅσο καὶ ἡ ἀγαστὴ συνεργασία του μὲ τοὺς μουσικοδιδασκάλους τῆς ἐποχῆς του, ἀλλὰ καὶ σχετικὲς ἐπὶ τοῦ προκειμένου μαρτυρίες, ἀφ᾿ἑνὸς μὲν μαθητῶν του ἀπὸ τὴ Ριζάρειο Σχολή, ἀφ᾿ἑτέρου δὲ συγχρόνων του Αἰγινητῶν, στοιχειοθετοῦν τὶς προαναφερθεῖσες ἐνδείξεις καὶ καθιστοῦν ἐφικτὴ «μιὰ ἁδρὴ σκιαγράφηση τῆς μουσικῆς φυσιογνωμίας» τοῦ ἁγίου Νεκταρίου. Ἡ συλλογὴ καὶ εὐμέθοδη ἐδῶ παρουσίαση τῶν συγκεκριμένων ἐνδείξεων ἐπιτυγχάνεται κατόπιν ἐνδελεχοῦς μελέτης τῆς περὶ τὸν βίο καὶ τὴν πολιτεία τοῦ ἁγίου ὑφιστάμενης βιβλιογραφίας, καθὼς καὶ προσεκτικῆς ἔρευνας τῶν ἴδιων τῶν συγγραμμάτων του καὶ τῆς γενικότερης μουσικολογικῆς βιβλιογραφίας τῆς ἐποχῆς του· ἡ περίπτωση κάθε ἔνδειξης σχολιάζεται ἐξαντλητικά, μὲ ἐκτενεῖς διευκρινιστικὲς ὑποσημειώσεις, ὅπου θίγονται ζητήματα ὅπως, ἡ παρ᾿ὀλίγον συμμετοχὴ τοῦ ἁγίου Νεκταρίου στὸ διδακτικὸ προσωπικὸ τοῦ Ὠδείου Ἀθηνῶν, ἡ παρουσία του στὶς ἐτήσιες ἐξετάσεις τῆς σχολῆς βυζαντινῆς μουσικῆς τοῦ ἴδιου Ὠδείου, ἡ ταυτότητα τοῦ μουσικοδιδασκάλου τῶν μοναζουσῶν τῆς Ἱ. Μονῆς Ἁγ. Τριάδος Αἰγίνης (ὁ ὁποῖος δὲν ταυτίζεται μὲ τὸν ἴδιο τὸν ἅγιο Νεκτάριο, ὅπως σὲ ὁρισμένες πηγὲς σημειώθηκε ἐσφαλμένα) ἢ καὶ ὁ ἀκριβής, ἀκόμη, βαθμὸς τῶν μουσικῶν γνώσεων τοῦ ἁγίου. Ἰδιαίτερα γιὰ τὸ πρῶτο ζήτημα, νὰ ἐπισημανθεῖ ὅτι γιὰ πρώτη φορὰ ἔρχεται στὸ φῶς τῆς δημοσιότητας μιὰ ἀπολύτως ἐνδιαφέρουσα αὐτομαρτυρία τοῦ ἁγίου -ἀπὸ σχετικὴ ὑποσημείωση ἀνέκδοτου ἔργου του- ἡ ὁποία καὶ φωτίζει κάπως τὰ -ὣς τότε- ἄγνωστα αἴτια τῆς ἀδυναμίας τοῦ ἁγίου νὰ διδάξει τελικὰ τὰ συμφωνηθέντα μαθήματα στὴ σχολὴ βυζαντινῆς μουσικῆς τοῦ Ὠδείου Ἀθηνῶν.
«Ἡ μουσικότης τοῦ Ἁγίου Νεκταρίου», Ὁ Ἐφημέριος ΜΔ΄ (1995), σσ. 313-316
Achilleas Chaldaeakes2019-01-12T11:26:49+00:001 Ιανουαρίου 1995|Categories: Άρθρα, Μουσικολογικά Άρθρα, Υμναγιολογικά Άρθρα|