Στὸ πλαίσιο τοῦ 16ου διεθνοῦς φεστιβάλ Credo (Credo XVI. The International Festival of Orthodox Sacred Music. 24 September-4 Oktober 2009. Estonia) προσκλήθηκα γιὰ νὰ διευθύνω τὴ διάσημη ἀντρικὴ 50μελῆ κρατικὴ χορωδία τῆς Ἐσθονίας σὲ ἕνα πρόγραμμα ἀμιγῶς βυζαντινῆς μουσικῆς. Ἐπιμελήθηκα προσωπικὰ τὸ πρόγραμμα, ἐπιλέγοντας τὶς κατάλληλες συνθέσεις καὶ βέβαια μεταγράφοντάς τις στὸ πεντάγραμμο, τὶς ὁποῖες καὶ δίδαξα στὴ χορωδία σὲ μιὰ σειρὰ ἐντατικῶν δοκιμῶν, παραμένοντας ἐπὶ δεκαήμερο στὴν Ἐσθονία. Δόθηκαν, μὲ πολὺ μεγάλη ἐπιτυχία, δύο συναυλίες (στὸ Tallinn καὶ στὸ Tartu τῆς Ἐσθονίας) καὶ ἦταν ἡ πρώτη φορὰ ποὺ ἡ συγκεκριμένη χορωδία ἐνέταξε στὸ πρόγραμμά της παρόμοιο ρεπερτόριο, ἀλλὰ καὶ γενικὰ ποὺ ἐρχόταν σε ἐπαφή μὲ τὴ βυζαντινὴ μουσική, ἑρμηνεύοντάς την μάλιστα στὴν ἑλληνικὴ γλῶσσα. Οἱ συναυλίες χαιρετίστηκαν μὲ μεγάλο ἐνθουσιασμὸ ἀπὸ τὸ κοινὸ ποὺ τὶς παρακολούθησε, μεταδόθηκαν δὲ ἀπευθείας καὶ ἀπὸ τὸ κρατικὸ ραδιόφωνο τῆς Ἐσθονίας (στὸ ὁποῖο εἶχα προηγουμένως παραχωρήσει καὶ σχετικὴ συνέντευξη). Ὅλο τὸ ἐγχείρημα δὲν ἦταν μόνον ἀπόλυτα ἐνδιαφέρον καὶ καλλιτεχνικὰ γοητευτικό, ἀλλὰ καὶ ἄκρως πρωτοποριακὸ καὶ ρηξικέλευθο[1].


[1] Βλ. μιὰ γενικὴ ἀναφορὰ καὶ στὸν ἀκόλουθο ἱστοχῶρο: http://www.festivalcredo.com/content/59/