Στὸ πλαίσιο τοῦ The second Axion Estin Symposium on Byzantine Music Education (January 14-16, 2008), ἔδωσα στὸ CUNY Graduate Center (465 Fifth Avenue, New York) μιὰ σειρὰ ἀπὸ τρία μαθήματα ψαλτικῆς ἑρμηνείας, στὸν τύπο τῶν γνωστῶν Master Classes.

Ἀκολουθεῖ μιὰ περιληπτικὴ περιγραφὴ τόσο τοῦ περιεχομένου ὅσο καὶ τῆς φιλοσοφίας αὐτῶν τῶν μαθημάτων:

Ὁ Χρύσανθος στὸ Θεωρητικό του [σσ. 187-188, §§ 419-423], μιλώντας γιὰ ὁρισμένες ἀπὸ τὶς ὑπάρχουσες τεχνικές μελοποιίας, ἀναφέρει (σχετικὰ μὲ δύο τεχνικὲς ποὺ τὶς χαρακτηρίζει παλιλλογία καὶ ἐπανάληψη) τρία μουσικά παραδείγματα:

Πλατύνονται δὲ τὰ μέλη μὲ Παλιλλογίαν, Ἐπανάληψιν, Μίμησιν πρὸς τὰ νοούμενα, Μεταβολήν, καὶ Ἀπόδοσιν. Εἶναι δὲ Παλιλλογία μὲν τὸ νὰ ποιῶμεν τὴν ἀνάβασιν, ἢ κατάβασιν τῆς μελῳδίας διὰ τῆς αὐτῆς θέσεως. Οὕτως ὁ Πέτρος ἐν τῷ κοινωνικῷ, Ἀνέβη ὁ Θεὸς ἐν ἀλαλαγμῷ, κατ’ ἀρχὰς ἀναβαίνει ἀπὸ τοῦ νη εἰς τὸν δι μὲ παλλιλογίαν. Ἐν δὲ τῷ, Ἐπεφάνη ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ, ἐν ἤχῳ βαρεῖ, κατὰ μὲν τὸ Ἐπεφάνη μεταχειρίζεται τὴν παλλιλογίαν δίς· κατὰ δὲ τὸ ἡ σωτήριος, τὴν μὲν πρώτην παλλιλογίαν δίς· τὰς δὲ δύο ἐφεξῆς, πολλάκις. Ἐπανάληψις δὲ εἶναι, τὸ νὰ μεταχειριζώμεθα ἐπὶ τῶν αὐτῶν τόνων ἐκ δευτέρου μίαν θέσιν, ἢ ὁλόκληρον περίοδον μελῳδίας· καθὼς μάλιστα συνειθίζεται εἰς τὰ μαθήματα καὶ κρατήματα τῶν παλαιῶν. Μετεχειρίσθη δὲ τὴν ἐπανάληψιν καὶ ὁ πρωτοψάλτης Ἰωάννης κατ’ ἀρχὰς τοῦ κρατήματος τοῦ δοξαστικοῦ τοῦ πολυελέου τοῦ εἰς ἦχον πλ. α΄.

Αὐτὰ τὰ τρία μουσικὰ παραδείγματα θὰ ἐξεταστοῦν στὰ ἰσάριθμα μαθήματά μας, κυρίως ἀπὸ πρακτικῆς ἑρμηνευτικῆς ἄποψης, χωρὶς νὰ λείψουν βέβαια καὶ κάποιες εἰδικότερες αἰσθητικὲς παρατηρήσεις γιὰ τὴν ὅλη μορφολογία τους καὶ τὶς τεχνικὲς κατὰ τὶς ὁποῖες ἔχει κατασκευαστεῖ τὸ μέλος τους.