Γιὰ τὶς ἀνάγκες τοῦ μαθήματος Μελοποιία–Μορφολογία τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς τίθεται στὴν κυκλοφορία, καὶ διατίθεται πρὸς χρήση τῶν φοιτητῶν τοῦ Τμήματος Μουσικῶν Σπουδῶν τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν, ἡ παρούσα προπαρασκευαστικὴ συναγωγὴ σχετικῶν σημειώσεων καὶ μελετημάτων τοῦ ὑποφαινόμενου.

Οἱ Σημειώσεις γιὰ τὸ μάθημα «Μελοποιία-Μορφολογία τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς» ἀποτελοῦν τὸ Κυρίως Μέρος τοῦ ἀνὰ χεῖρας πονήματος. Ὡς Εἰσαγωγή, παρατίθεται ἡ ὑπὸ τὸν τίτλο Ὁ μελοποιὸς καὶ ὁ ψάλτης στὴν ἑλληνικὴ ψαλτικὴ τέχνη μελέτη μου, ἕνα κείμενο ποὺ πρωτοπαρουσιάσθηκε (στὴν ἀγγλικὴ γλῶσσα: “The figures of composer and chanter in Greek Psaltic Art”) ὡς ἀνακοίνωση κατὰ τὸ Δεύτερο Διεθνὲς Συνέδριο Ὀρθόδοξης Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς [The second International Conference on Orthodox Church Music], μὲ τίτλο «Μελοποιώντας καὶ Ψάλλοντας στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία» [“Composing and Chanting in the Orthodox Church”], ποὺ διοργάνωσε ἡ Διεθνὴς Ἑταιρεία Ὀρθόδοξης Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς [The International Society for Orthodox Church Music] στὸ Πανεπιστήμιο τῆς πόλης Joensuu τῆς Φιλανδίας κατὰ τὸ διάστημα 4-10 Ἰουνίου τοῦ ἔτους 2007.

Τέλος, δίκην Ἐπιμέτρου, ἐπισυνάπτονται ἀκόμη ἐδῶ τὰ ἀκόλουθα πέντε σχετικὰ μελετήματά μου:

• Ἕνας πρώιμος “doctor polyeleorum”: Ἰωάσαφ ἱερομόναχος ὁ Διονυσιάτης
Ἀνακοίνωση κατὰ τὸ Α’ διεθνὲς συνέδριο βυζαντινῆς μουσικῆς: Διαπανεπιστημιακὴ συνεργασία-Ἔρευνα-Καλλιτεχνικὸ ἔργο (Κέντρο Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς-Βυζαντινὴ Λειτουργικὴ Σκηνή, Θεσσαλονίκη, 30-31 Ὀκτωβρίου 2003).

• Παράδοση καὶ νεωτερισμὸς στὸ πρόσωπο Πέτρου τοῦ Μπερεκέτη
Ἀνακοίνωση (στὴν ἀγγλικὴ γλῶσσα: “Tradition and Innovation in the Person of Petros Bereketes”) κατὰ τὸ μουσικολογικὸ συμπόσιο Tradition and Innovation in Late and post-Byzantine Chant (Hernen Castle, The Netherlands, 7-10 April 2005).

• Ἀπὸ τὸ Τυπικὸ τῆς ἀκολουθίας τοῦ Ὄρθρου: Ἡ ἐπιβολὴ ἐξωψαλμικῶν ποιητικῶν κειμένων στὸν ψαλμὸ τοῦ πολυελέου
Ἀνακοίνωση (στὴν ἀγγλικὴ γλῶσσα: “From the Ritual of the Matins Servise: The imposition of poetic texts in Polyeleos Chant”) κατὰ τὸ 21st International Congress of Byzantine Studies (London 21-26 August 2006). Ἀνάτυπο ἀπὸ τὸ περιοδικὸ Πολυφωνία 11 (2007), σσ. 66-88.

• Πολυέλεος: Ἡ δευτέρα στάσις. Ἱστορία-Μορφολογία-Μελοποιία
Ἀνακοίνωση κατὰ τὸ Β΄ Διεθνὲς Συνέδριο, Μουσικολογικὸ καὶ Ψαλτικό, Θεωρία καὶ Πράξη τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης: Τὰ Γένη καὶ Εἴδη τῆς Βυζαντινῆς Ψαλτικῆς Μελοποιίας (Ἀθήνα, 15-19 Ὀκτωβρίου 2003). Ἀνάτυπο ἀπὸ τὸν τόμο Θεωρία καὶ Πράξη τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης: Τὰ Γένη καὶ Εἴδη τῆς Βυζαντινῆς Ψαλτικῆς Μελοποιίας, Πρακτικὰ Β΄ Διεθνοῦς Συνεδρίου, Μουσικολογικοῦ καὶ Ψαλτικοῦ, Ἀθήνα, 15-19 Ὀκτωβρίου 2003, Ἀθήνα 2006, σσ. 83-100.

• Περὶ τῆς ψαλτικῆς καὶ ἐκφωνητικῆς παραδόσεως τῶν Οἴκων τοῦ Ἀκαθίστου Ὕμνου
Ἀνακοίνωση κατὰ τὴ διημερίδα Ἐκφωνητικὴ Σημειογραφία καὶ Πράξη (Ἀθήνα, 9-11 Νοεμβρίου 2001). Ἀνάτυπο ἀπὸ τὸ περιοδικὸ ΜΟΥ.Σ.Α. Μουσικὸ περιοδικὸ τῶν φοιτητῶν τοῦ Τμήματος Μουσικῶν Σπουδῶν Ἀθήνας, τεῦχος 10, Ἀθήνα, Φεβρουάριος 2003, σσ. 20-25.