Στὴν παροῦσα μελέτη ἐρευνᾶται ἀποκλειστικὰ ἡ δευτέρα στάση τοῦ πολυελέου, οἱ ὑπάρχουσες δηλαδὴ πολυώνυμες καὶ πολυποίκιλες μελοποιήσεις τοῦ ρλε’ δαβιτικοῦ ψαλμοῦ. Ὁπλισμένος, ἀπὸ τὴν κατὰ τὴν ἐκπόνηση τῆς διδακτορικῆς μου διατριβῆς ἔρευνα, μὲ ἐπαρκῆ ἐποπτεία πάνω στὸ συγκεκριμένο θέμα, προσφέρω ἕνα διαχρονικὸ “πανόραμα” τῆς ἱστορίας, τῆς μορφολογίας καὶ τῆς μελοποιίας τοῦ ρλε’ ψαλμοῦ, μέσῳ συμπυκνωμένων, κριτικοῦ χαρακτῆρος, παρατηρήσεων. Ὁ λόγος ἀναπτύσσεται πάνω στὰ ἀκόλουθα κυρίως ἐπίπεδα· οἱ σήμερα γνωστὲς στὸν εὐρύτερο ψαλτικὸ χῶρο μελοποιήσεις τοῦ ρλε’ ψαλμοῦ, τὸ σύνολο τῶν ἐπὶ τοῦ ρλε’ ψαλμοῦ ἐντοπισθεισῶν συνθέσεων καὶ ἡ ἐξ ἐπόψεως μελοποιίας καὶ μορφολογίας κατανομή τους σὲ τρεῖς, κατὰ κύριο λόγο, ἑνότητες.
«Πολυέλεος: ἡ δευτέρα στάσις. Ἱστορία – Μορφολογία – Μελοποιία», Θεωρία καὶ Πράξη τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης: Τὰ Γένη καὶ Εἴδη τῆς Βυζαντινῆς Ψαλτικῆς Μελοποιίας, Πρακτικὰ Β΄ Διεθνοῦς Συνεδρίου, Μουσικολογικοῦ καὶ Ψαλτικοῦ, Ἀθήνα, 15-19 Ὀκτωβρίου 2003, Ἀθήνα 2006, σσ. 83-100
Achilleas Chaldaeakes2022-09-03T13:24:57+00:001 Ιανουαρίου 2006|Categories: Ανακοινώσεις, Μουσικολογικές Ανακοινώσεις σε Συνέδρια|