Ὑπὸ τὸ γενικὸ τίτλο Ἡ ψαλτικὴ τέχνη στὴν Αἴγινα, ἐγκαινιάζεται μὲ τὴν παροῦσα μουσικολογικὴ μελέτη μιὰ δεύτερη σειρὰ μελετῶν τοῦ ὑποφαινόμενου -τὴν ἔκδοση τῶν ὁποίων ἀνέλαβε ὁ αἰγινητικὸς «Σύλλογος πρὸς διάσωση τῆς πολιτιστικῆς μας κληρονομιᾶς καὶ παράδοσης»– μὲ προφανῆ στόχο τὴν σταδιακὴ ἐξιχνίαση τῆς ψαλτικῆς παράδοσης τοῦ νησιοῦ.

Στὴν ἐν λόγῳ πρώτη μελέτη τῆς σειρᾶς -καὶ κατόπιν τοῦ ἐνημερωτικοῦ προλογικοῦ σημειώματος- προτάσσεται μιὰ Συνοπτικὴ ἱστορικὴ ἐπισκόπηση τῆς αἰγινητικῆς ψαλτικῆς παραδόσεως, ὅπου εὐσύνοπτα ἐκτίθενται τὰ γνωστὰ περὶ τῆς ψαλτικῆς παράδοσης τοῦ νησιοῦ στοιχεῖα, διακρινόμενα χρονολογικὰ σὲ τέσσερις περιόδους. Γιὰ πρώτη φορὰ παρουσιάζονται καὶ ἁρμοδίως σχολιάζονται καὶ ταξινομοῦνται οἱ συλλεγεῖσες σχετικὲς πληροφορίες, ἐκτεινόμενες χρονολογικὰ ἀπὸ τὸν ιη΄ αἰῶνα ὣς τὶς ἡμέρες μας· γιὰ τὴν πρώτη περίοδο ἰδιαίτερα ἐνδιαφέρει ἡ καταγραφόμενη μαρτυρία τοῦ κώδικα Ἰβήρων 1292, μοναδικὴ ὣς σήμερα ἀναφορὰ σὲ παλαιοὺς αἰγινῆτες μουσικούς, ἐνῶ γιὰ τὴ δεύτερη περίοδο χρήσιμη εἶναι, πιστεύω, ἡ ἁδρομερὴς ἀναφορὰ στὰ τῆς Πρώτης Σχολῆς Μουσικῆς τῆς Ἐλευθέρας Ἑλλάδος ποὺ λειτούργησε στὴν Αἰγινα, ἡ μνεία τῶν μουσικοδιδασκάλων ποὺ ἐδίδαξαν σ᾿αὐτὴν καὶ ἡ συστηματικὴ ἐπισήμανση τῆς σχετικῆς βιβλιογραφίας, προκειμένου τὸ συγκεκριμένο θέμα νὰ μελετηθεῖ στὴ συνέχεια διεξοδικότερα, μὲ ἄλλη εἰδικὴ μελέτη ποὺ ἑτοιμάζω σχετικά. Παραλείποντας τὰ τῆς τέταρτης περιόδου (στὴν ὁποία καὶ ὁ ὑποφαινόμενος μετέχω, τὸ κατὰ δύναμη, ἐνεργά), ποὺ σὲ εὔθετο χρόνο θὰ σχολιασθοῦν εἰδικότερα, ἀσχολοῦμαι στὴ συνέχεια μὲ τοὺς ἐκπρόσωπους τῆς τρίτης περιόδου, τοὺς κατὰ τὴν περίοδο 1850-1950, δηλαδή, ἱεροψάλτες τοῦ νησιοῦ.

Τὸ συγκεκριμένο ἐγχείρημα ξεκινάει (στὸ κεφάλαιο Οἱ ἐκπρόσωποι τῆς τρίτης περιόδου. 1. Εὐάγγελος Χ. Μαρίνης (1890-1977) μὲ ἀναφορὰ στὴ μουσικὴ φυσιογνωμία τοῦ μακαριστοῦ Αἰγινήτη ἱεροψάλτη Εὐάγγελου Μαρίνη. Ἀρχικὰ ἐκτίθενται σὲ ἁδρὲς γραμμὲς τὰ ἀφορῶντα στὸ βίο, τὶς μουσικὲς σπουδὲς καὶ τὴν ἱεροψαλτικὴ διακονία τοῦ Μαρίνη, ὅπου ἐξιχνιάζεται -πέρα ἀπὸ τὴν ὅλη προσωπικότητά του- τὸ περὶ τῆς ταυτότητας τῶν διδασκάλων του ἐρώτημα, καθὼς καὶ ἡ γενικότερη μουσικὴ δραστηριότητά του. Στὴ συνέχεια καταγράφεται ἀναλυτικά, ὑπομνηματιζόμενη καὶ ἁρμοδίως σχολιαζόμενη, ἡ μουσική του βιβλιοθήκη, ποὺ ἀποτελεῖται ἀπὸ δέκα ἑπτὰ ἔντυπα μουσικὰ βιβλία καὶ τέσσερα ἀρκετὰ ἐνδιαφέροντα μουσικὰ χειρόγραφα· ἡ συγκεκριμένη ἀναφορὰ ἀποδεικνύεται ἰδιαίτερα χρήσιμη, ὄχι μόνον λόγῳ τῆς ἐπισήμανσης στὴν προσωπική του βιβλιοθήκη ὁρισμένων σπουδαίων μουσικῶν ἐκδόσεων (ὅπως λ.χ. τῆς τετράτομης Πανδέκτης), ἀλλὰ καὶ λόγῳ τῆς ἀνθολόγησης στὰ μνημονευθέντα χειρόγραφα ὁρισμένων σημειώσεων ἤ μουσικῶν μελῶν, ἄκρως κατατοπιστικῶν περὶ τῶν λοιπῶν ἱεροψαλτῶν καὶ τῆς γενικότερης ψαλτικῆς παράδοσης τοῦ νησιοῦ. Μνημονεύω εἰδικότερα, ἀφ᾿ἑνὸς μὲν τὰ κατὰ σύνθεση, προσαρμογὴ ἢ σύντμηση τοῦ Μαρίνη εὑρεθέντα μέλη, ἀφ᾿ἑτέρου δὲ τὴ σημαντικὴ ἀναγραφὴ γιὰ τὸ Τρισάγιον Φωκίωνος Βάμβα, τὸ «μελοποιηθὲν κατ᾿  αἴτησιν Νικολάου Βότση, ζηλωτοῦ τῆς πατρίου ἡμῶν μουσικῆς», ποὺ πρὸς τὸ παρὸν δὲν ἐπισημάνθηκε σὲ ἄλλη πηγή, καθὼς καὶ τὴ Δοξολογία Ἀναστασίου τοῦ Ὑδραίου, ἡ ὁποία στὴν πρωτότυπή της μορφὴ (προτοῦ «ἐπιθεωρηθεῖ καὶ ἐπιδιορθωθεῖ» ἀπὸ τὸν Χουρμούζιο Χαρτοφύλακα») παραδίδεται μόνον ἀπὸ τὸν συγκεκριμένο μουσικὸ κώδικα τῆς συλλογῆς Μαρίνη, σύμφωνα, τοὐλάχιστον, μὲ τὶς πρὸς τὸ παρόν ἐντοπισθεῖσες μαρτυρίες.

Τῆς μελέτης ἐπιτάσσεται Μουσικὸ Ἐπίμετρο, ὅπου καταχωρίζονται ἑπτὰ μουσικὰ παραδείγματα, προερχόμενα, ὡς ἐπὶ τὸ πολύ, ἀπὸ τὴ «μουσικὴ γραφίδα» τοῦ ἱστορούμενου Εὐάγγελου Μαρίνη. Τὸ βιβλίο κατακλείεται δι᾿ Εὑρετηρίων (Κυρίων ὁνομάτων/Μουσικῶν μελῶν/Φωτογραφιῶν) καὶ πίνακα τῶν περιεχομένων.

  • Βιβλιοκρισία Π.Β.Πάσχου, στὸ περιοδικὸ Θεολογία ΞΖ΄ (1996), σσ. 921-922:

«Μαθητὴς τοῦ καθηγητοῦ κ. Γρηγ. Στάθη καὶ προικισμένος ἐρευνητὴς τῶν βυζαντινῶν μουσικῶν καὶ ὑμνολογικῶν θεμάτων, ὁ κ. Χαλδαιάκης ἔχει δώσει δείγματα ἐπιστημονικῆς ἐρεύνης καὶ στοὺς δύο χώρους ποὺ μνημονεύσαμε […] Ὁ κ. Χαλδαιάκης μᾶς δίνει ἐδῶ ἕναν ἀνάγλυφο πίνακα τῆς μουσικῆς παραδόσεως τοῦ ὡραίου νησιοῦ του […] σκοπεύοντας νὰ μᾶς προσφέρει ἕνα πανόραμα (ἐπιστημονικὸ κι᾿  αἰσθητικὸ) τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης καὶ Παραδόσεως στὴν Αἴγινα […]

      » Ἀξίζουν συγχαρητήρια στὸν κ. Χαλδαιάκη, ποὺ μὲ τόσο ζῆλο μελετᾶ κ᾿  ἐρευνᾶ τοὺς θησαυροὺς τῆς Παραδόσεως τοῦ νησιοῦ του, ὅπως ἡ Ψαλτικὴ Τέχνη […] Εὐχόμαστε τὴν ἀπρόσκοπτη συνέχεια τῆς σειρᾶς ἀπὸ τὸν φέρελπι ἐπιστήμονα».

  • Βιβλιοκρισία Ἀχιλλέως Γ.Λαζάρου, στὸ περιοδικὸ Παρνασσὸς ΛΗ΄ (1996), σσ. 434-435:

«Πρόκειται γιὰ ἔξοχο μουσικολογικὸ δημοσίευμα, ποὺ ὀφείλεται στὴ φροντίδα τοῦ αἰγινητικοῦ ῾Συλλόγου πρὸς διάσωση τῆς πολιτιστικῆς μας κληρονομιᾶς καὶ παράδοσης᾿. Συγγραφέας καὶ Σύλλογος εἶναι ἄξιοι ἐπαίνων».

  • Βιβλιοκρισία Σοφοκλῆ Δημητρακόπουλου, στὸ περιοδικὸ Ἑλληνοχριστιανικὴ Ἀγωγὴ ΜΘ΄ (1996), σσ. 316-317:

«Πρόκειται γιὰ τὰ δύο πρῶτα μελετήματα δύο σειρῶν μὲ τοὺς ἀντίστοιχους γενικοὺς τίτλους τοῦ εὐφήμως γνωστοῦ γιὰ τὶς μουσικὲς καὶ ἐρευνητικές του ἐνασχολήσεις Αἰγινήτη θεολόγου καὶ μουσικολόγου Ἀχιλ. Χαλδαιάκη. Τὰ βιβλία αὐτὰ ἐκδόθηκαν ἀπὸ τὸ ῾Σύλλογο πρὸς διάσωση τῆς πολιτιστικῆς μας κληρονομιᾶς καὶ παράδοσης᾿, ποὺ τελευταῖα ἱδρύθηκε στὸ νησὶ καὶ ποὺ μὲ τὴ δραστηριότητά του ἔρχεται νὰ ἀποκαλύψει καὶ νὰ διαφυλάξει πολλὰ στοιχεῖα τοῦ παρελθόντος […]

      »Καὶ τὰ δύο βιβλία, ὡραῖα σὲ ἐκτύπωση καὶ καλαίσθητα σὲ ἐμφάνιση, μὲ ξυλογραφίες στὰ ἐξώφυλλα τοῦ ἐπίσης Αἰγινήτη χαράκτη Τάκη Σώρρου, εἶναι γραμμένα ἀπὸ τὸν Ἀχιλλέα Χαλδαιάκη μὲ ἐπιστημονικὴ γνώση, σαφήνεια καὶ καλλιέπεια καὶ εὐτυχῶς ἀπουσιάζουν οἱ συνήθεις σὲ ἄλλα ἀνάλογα βιβλία ῾τοπικιστικὲς᾿  ἐξάρσεις κ.λπ. Θὰ λέγαμε ἀκόμα ὅτι ἀποτελοῦν καὶ παράδειγμα-ὁδηγὸ γιὰ τὴ συγγραφὴ καὶ δημοσίευση ἀνάλογων μελετημάτων καὶ ἀπὸ ἄλλους ἐρευνητὲς τῆς ἑπαρχίας γιὰ τὴ μουσικὴ παράδοση τῶν ἰδιαίτερων πατρίδων τους, πρὶν καταστραφοῦν τυχὸν ὑπάρχοντα σχετικὰ χειρόγραφα καί, φυσικά, ὅσο εἶναι ζωντανοὶ ἄνθρωποι ποὺ μποροῦν νὰ καταθέσουν σχετικὲς μαρτυρίες».

  • Παρουσίαση ἀπὸ τὸν λόγιο ἐκδότη Δημήτρη Σαραντάκο, σὲ ἄρθρο του -ὑπὸ τὸν τίτλο «Δύο καινούργια βιβλία τοῦ Ἀχιλλέα Χαλδαιάκη.Ἡ ψαλτικὴ τέχνη στὴν Αἴγινα.Σπουδὴ στὴ λαϊκὴ μουσικὴ παράδοση τῆς Αἴγινας»- δημοσιευμένο στὴν αἰγινητικὴ ἐφημερίδα Τὸ Φιστίκι, 4η περίοδος, 6ος χρόνος, ἀρ. φύλλου 61, Αἴγινα 30 Ἰανουαρίου 1996, σ. 3:

«…Κατ᾿ ἀρχὴν πρόκειται γιὰ δύο καλαίσθητες καὶ προσεγμένες ἐκδόσεις, τὰ ἐξώφυλλα τῶν ὁποίων στολίζονται ἀπὸ ξυλογραφίες τοῦ Τάκη Σώρρου. Ἀλλὰ καὶ τὸ περιεχόμενο τῶν βιβλίων εἶναι ἐξίσου ἂν ὄχι περισσότερο ἐνδιαφέρον καὶ προσεγμένο ἀπὸ τὸ περίβλημά τους. Πρόκειται γιὰ δύο ἐπιστημονικὲς ἐργασίες, μὲ ἄφθονες παραπομπὲς σὲ πλούσια βιβλιογραφία, μὲ πολλὰ μουσικὰ κείμενα μὲ τὴ βυζαντινή τους μουσικὴ σημειολογία καὶ μὲ ἀρκετὲς φωτογραφίες, ποὺ εἰκονογραφοῦν διακριτικὰ τὸ κείμενο, μὲ κατατοπιστικὸ εὑρετήριο στὸ τέλος. Παράλληλα ὅμως μὲ τὴν ἐπιστημονικὴ δομή, ἐκεῖνο ποὺ δίνει ἰδιαίτερη ἀξία καὶ κάποια ξεχωριστὴ γοητεία στὰ βιβλία αὐτὰ τοῦ Ἀχιλλέα Χαλδαιάκη, εἶναι τὸ ἀνθρώπινο στοιχεῖο τους. Χωρὶς νὰ πέφτει σὲ εὔκολους καὶ γλυκεροὺς συναισθηματισμοὺς, ὁ συγγραφέας ἐξισορροπεῖ τὴ συγκινησιακή του φόρτιση (ἀπόλυτα δικαιολογημένη στὴ δεύτερη περίπτωση, ἀφοῦ πρόκειται γιὰ τὴ γιαγιά του), μὲ τὴν ἀπαιτούμενη ἐπιστημονικὴ ἀμεροληψία. Πιστεύω ὅτι ἡ φτωχὴ βιβλιογραφία τῆς Αἴγινας, πλουτίστηκε σημαντικὰ μὲ αὐτὰ τὰ δύο ἀξιόλογα βιβλία».

  • Παρουσίαση ἀπὸ τὸν Αἰγινήτη καλλιτέχνη Φραγκίσκο Κάππο, σὲ ἄρθρο του -ὑπὸ τὸν τίτλο «Οἱ ὀνειροπόλοι»- δημοσιευμένο στὴν αἰγινητικὴ ἐφημερίδα Ἡ Αἴγινα, ἔτος Γ΄, ἀριθμ. φύλλου 29, 29 Φεβρουαρίου 1996, σ. 3:

«Ἄφησα γιὰ τελευταῖο ἓνα νεαρὸ ὀνειροπόλο τῆς Αἴγινας ποὺ εἶναι καὶ ἡ προσωπική μου ἔκπληξη. Ἡ ἀλήθεια εἶναι ὅτι ἡ Αἴγινα δὲν μᾶς ἔχει συνηθίσει σὲ ἐρευνητές […] μιὰ τέτοια ἐξαίρεση -καὶ σὰν τέτοια τὴν χαιρετίζω- ἀποτελεῖ ὁ φίλος Ἀχιλλέας Χαλδαιάκης. Καλλίφωνος μουσικὸς μὲ ἰδιαίτερη ἀγάπη στὴν λαϊκὴ καὶ βυζαντινὴ μουσικὴ ἔχει ἱδρύσει τὸν ῾Σύλλογο πρὸς διάσωση τῆς πολιτιστικῆς μας κληρονομιᾶς᾿  καὶ πάντα δίνει ἕνα ἠχηρὸ παρὼν στὶς πνευματικὲς ἐκδηλώσεις στὴν Αἴγινα.

      »Τὸν τελευταῖο καιρὸ ἔγραψε δύο βιβλία, πολύτιμα ἀποκτήματα γιὰ κάθε ἀναγνώστη καὶ βιβλιοθήκη, ποὺ ἀναφέρονται στὴν μουσικὴ μας κληρονομιά· τὸ ἕνα εἶναι γραμμένο γιὰ τὴν γιαγιά του Βασιλικὴ Χαλδαιάκη -λαϊκὴ μουσικό- καὶ τὸ ἄλλο γιὰ τὸν ἱεροψάλτη Εὐάγγελο Μαρίνη. Τὰ βιβλία αὐτά, ποὺ εἶναι γραμμένα μὲ τὸ πολυτονικὸ σύστημα σὲ μιὰ γλῶσσα μπορῶ νὰ πῶ ἐπιστημονική, μιὰ γλῶσσα ποὺ – ὕστερα ἀπὸ τὶς ἁπλουστεύσεις- θὰ ἔπρεπε νὰ ὀνειρεύεται κάθε ἕλληνας, ἀναφέρονται στὴν ζωὴ ἁπλῶν ἀνθρώπων, ὅπως ἐπίσης καὶ στὰ μουσικὰ κομμάτια ποὺ αὐτοὶ διετήρησαν καὶ παρέδωσαν στοὺς ἑπομένους.

      »Ἡ πνευματικὴ σκυτάλη ποὺ δείχνει τὴν συνέχεια τῆς φυλῆς εἶναι ἕνα σοβαρὸ στήριγμα τοῦ οἰκοδομήματος ποὺ λέγεται πολιτισμός. Εἶχα γράψει γιὰ τὸν Ἀχιλλέα Χαλδαιάκη σὲ ἕνα σημείωμά μου ὅτι ῾στὸ καθαρὸ πρόσωπο αὐτοῦ τοῦ νέου ὁραματίζομαι τὸ μέλλον τῆς Αἴγινας᾿. Τὸ ξαναγράφω καὶ συμπληρώνω· ῾φίλοι ὀνειροπόλοι᾿  ἔστω καὶ λίγο μᾶς κάνετε νὰ ἐλπίζουμε πὼς τὸ καλὸ καὶ τὸ ὡραῖο δὲν θὰ χαθοῦν».

  • Βιβλιογραφικὴ ἀναφορὰ ἀπὸ τὸν λόγιο ἐκδότη Δημήτρη Σαραντάκο, στὴν αἰγινητικὴ ἐφημερίδα Τὸ Φιστίκι, 4η περίοδος, 6ος χρόνος, ἀρ. φύλλου 60, Αἴγινα 30 Δεκεμβρίου 1995, σ. 3.
  • Μνεία στὸ Ἐνημερωτικὸ Δελτίο Δήμου Αἴγινας, ἀριθμ. Δελτίου 3, Ἰανουάριος-Φεβρουάριος 1996, σ. 2:

«Ὁ νέος ταλαντοῦχος συμπολίτης μας, θεολόγος κ. Ἀχιλ. Χαλδαιάκης, ἐξέδωσε πρόσφατα δύο ἐργασίες του ποὺ ἀποτελοῦν προϊὸν τῆς τελευταίας συγγραφικῆς δουλειᾶς του…».

  • Μνεία στὸ βιβλίο Κώστα Μ. Σταμάτη, Αἴγινα: ἱστορία- πολιτισμός. Τόμος δεύτερος. Ἀπὸ τὶς 12 Ἰανουαρίου 1828 μέχρι σήμερα, Ἀθήνα 1998, σ. 313.