Πρόκειται γιὰ ἐργασία μουσικολαογραφικοῦ, κυρίως, χαρακτῆρα, ἔκδοση τοῦ αἰγινητικοῦ Συλλόγου πρὸς διάσωση τῆς πολιτιστικῆς μας κληρονομιᾶς καὶ παράδοσης, διὰ τῆς ὁποίας ἐγκαινιάζεται μιὰ πρώτη σειρὰ μελετῶν τοῦ ὑποφαινόμενου -ὑπὸ τὸ γενικὸ τίτλο Σπουδὴ στὴ λαϊκὴ μουσικὴ παράδοση τῆς Αἴγινας– ποὺ στοχεύουν σὲ σταδιακὴ ἐξιχνίαση σύνολης τῆς δημώδους μουσικῆς παράδοσης τοῦ νησιοῦ, μέσῳ παρόμοιων ἐπὶ μέρους Σπουδῶν, περιλαμβανουσῶν «ἀφ᾿ ἑνὸς μὲν ἐκτενῆ παρουσίαση τῶν βιογραφικῶν καὶ λοιπῶν προσωπογραφικῶν στοιχείων» τοῦ ἑκάστοτε παρουσιαζόμενου Αἰγινήτη, «ἀφ᾿ ἑτέρου δὲ πλήρη μουσικολογικὴ-μουσικολαογραφικὴ ἐξέταση τῶν δημοτικῶν τραγουδιῶν» ποὺ αὐτὸς γνώριζε καὶ τραγουδοῦσε.
Ἡ παροῦσα πρώτη μελέτη τῆς σειρᾶς ἀπαρτίζεται ἀπὸ δύο μέρη· στὸ πρῶτο (Προοίμιο), ἐκτίθενται συνοπτικὰ οἱ περὶ τῆς αἰγινητικῆς λαϊκῆς μουσικῆς παράδοσης ὑπάρχουσες μαρτυρίες, προερχόμενες τόσο ἀπὸ γενικότερες λαογραφικὲς μελέτες, ὅσο -καὶ κατ᾿ἐξοχὴν- ἀπὸ τὸ ἀνέκδοτο στὸ σύνολό του μουσικὸ ὑλικὸ ποὺ ἀπὸ τὸ ἔτος 1956 καὶ ἐντεῦθεν συνέλεξαν οἱ Δέσποινα Μαζαράκη, Μᾶρκος Δραγούμης καὶ Γεωργία Κουλικούρδη, ἐρευνητὲς ἐγνωσμένου κύρους (μουσικολόγοι οἱ δύο πρῶτοι, ἱστορικὸς ἡ τελευταία) ποὺ ἀσχολήθηκαν εἰδικότερα μὲ τὴν μνημονευθεῖσα παράδοση τοῦ νησιοῦ. Καταγράφεται λεπτομερῶς ἐδῶ ἡ ὑφιστάμενη βιβλιογραφία καὶ τὰ ἀκριβῆ περιεχόμενα τοῦ ὑπάρχοντος ἀνέκδοτου ὑλικοῦ περὶ τῆς δημῳδους μουσικῆς τῆς Αἴγινας, γεγονὸς ποὺ συνιστᾶ, πιστεύω, μιὰν ἀξιοσημείωτη προσφορὰ γιὰ ὅσους μελλοντικὰ θελήσουν νὰ ἀσχοληθοῦν ἢ νὰ διαμορφώσουν μιὰν πρώτη ἄποψη γιὰ τὴ συγκεκριμένη παράδοση.
Στὸ δεύτερο μέρος ἐξιχνιάζεται διεξοδικὰ ἡ προσωπικότητα τῆς Βασιλικῆς Ἀ. Χαλδαιάκη -μιᾶς ἀπὸ τὶς κυριότερες ἐκπροσώπους τῆς λαϊκῆς μουσικῆς τῆς Αἴγινας- σὲ δύο ἐπὶ μέρους παραγράφους (Βιογραφικὸ σχεδίασμα/Τὰ τραγούδια της). Ἡ πρώτη παράγραφος παρέχει ὅλα τὰ ἀπαραίτητα στοιχεῖα ποὺ συμβάλλουν σὲ μιὰ πρωτογενῆ «γνωριμία» μὲ τὴ συγκεκριμένη Αἰγινήτισσα καὶ κυρίως στὴ γνωστοποίηση τῶν μουσικῶν ἀκουσμάτων καὶ καταβολῶν της, ποὺ σαφῶς ἐπηρέασαν τοὺς σκοποὺς ποὺ συνήθως χρησιμοποιοῦσε καὶ διαμόρφωσαν ταυτόχρονα μιὰν εἰδικῆς χροιᾶς ἑρμηνευτικὴ προσέγγιση, ἐμφανῆ στὰ τραγούδια ποὺ ἔλεγε. Στὴ δεύτερη παράγραφο ἐξετάζονται μουσικολογικά, μὲ τὸν ἀπαραίτητο ἐπίσης «λαογραφικὸ ὑπομνηματισμό», ἕνδεκα τραγούδια ποὺ τραγουδοῦσε ἡ Βασιλικὴ Χαλδαιάκη (τὰ ὁποῖα -ἐκτὸς τοῦ τελευταίου ποὺ ἀποτελεῖ ἡμέτερη νεότερη καταγραφή, κατ᾿ἀπαγγελία τῶν θυγατέρων της- εἶχε ἠχογραφήσει στὴν Αἴγινα ἡ Δέσποινα Μαζαράκη κατὰ τὸν Σεπτέμβριο τοῦ 1956), τὸ μέλος τῶν ὁποίων καταγράφεται ἐδῶ γιὰ πρώτη φορὰ μὲ τὴ βυζαντινὴ παρασημαντική· στὸ τέλος τῶν μουσικῶν καταγραφῶν δίδονται ἐπιπρόσθετα πλήρεις οἱ στίχοι τῶν ἐν λόγῳ τραγουδιῶν, ἐνῶ ἡ διαπραγμάτευσή τους βαίνει κατὰ τέσσερις βασικὲς κατηγορίες (Μανέδες/Νανούρισμα/Τραγούδια χορευτικὰ/Τραγούδια κλέφτικα), ἁρμοδίως κάθε φορὰ σχολιαζόμενες.
Ἡ μελέτη κατακλείεται ἀπὸ Εὑρετήρια (Κυρίων ὀνομάτων/Τραγουδιῶν/Φωτογραφιῶν) καὶ πίνακα περιεχομένων.